T24 Dış Haberler
Bir kitlesel fonlama sitesi olan GoFundMe, ABD’de vatandaşların sağlık harcamalarını karşılamak için kullanılmaya başlandı. Yüksek sağlık faturalarını karşılayamayan ABD’liler GoFundMe’ye başvuruyor.
The Atlantic’te yer alan bir araştırmaya göre; 2020 yılında ABD’de tıbbi amaçlarla ilgili açılan kampanya sayısı 2011 yılında bu tür kampanyaların sayısından 25 kat fazla olarak ölçüldü. 2020 yılında toplamda 200 bin tıbbi harcama kampanyası oluşturuldu.
Şu anda 500’den fazla kampanya, nörodejeneratif genetik bir hastalık olan spinal müsküler atrofiye sahip insanların, çoğunlukla da çocukların tedavisi için mali yardım istemeye odaklanmış durumda. İlaç üreticisi Novartis tarafından bu hastalığa sahip küçük çocuklar için yakın zamanda onaylanan gen terapisi, tek dozluk tedavi için yaklaşık 2,1 milyon dolara mal oluyor.
GoFundMe de hastaların tıbbi faturaları için platforma başvurduğunu kabul ediyor. Şirket Sözcüsü Ari Romio, “tıbbi harcamaların” ev sahipliği yaptığı en yaygın bağış toplama kategorisi olduğunu söyledi. Şirket, geçmişte sitede toplanan fonların üçte birinin sağlıkla ilgil olduğunu tahmin ediyor.
GoFundMe eşitsizlikleri sürdürme eğiliminde
Ancak araştırmalar, GoFundMe’nin çalışma mantığının tıbbi faturaları ya da diğer borçları etkileyen sosyoekonomik eşitsizlikleri sürdürme eğiliminde olduğunu gösteriyor. Eğer ünlüyseniz ya da parası olan bir arkadaş çevreniz varsa kitlesel fonlama kampanyanızın başarıya ulaşma olasılığı yükseliyor.
2015’ten Mart 2020’ye kadar platformun CEO’luğunu yapan ve Time dergisinin sağlık alanındaki en etkili 50 kişiden biri olarak gösterilen Rob Solomon, “GoFundMe’de ‘tıbbi’ kategorisinin olmamasını çok istediğini” söyledi. KFF Health News’e verdiği demeçte “Sistem korkunç. Yeniden düşünülmesi ve yeniden düzenlenmesi gerekiyor. Politikacılar bizi hayal kırıklığına uğratıyor. Sağlık şirketleri bizi yüzüstü bırakıyor. Bunlar gerçekler” dedi.
Washington Üniversitesi’nin 2017 yılında yaptığı bir araştırmaya göre, ABD’deki tıbbi masraf kampanyalarının neredeyse tamamı hedeflerinin altında kaldı ve bazıları çok az para topladı ya da hiç para toplamadı. Ortalama bir kampanya hedef miktarın sadece yüzde 40’ına ulaşabildi ve hedeflerinin yüzdesi olarak ölçülen getirilerin zaman içinde daha da kötüye gittiğine dair kanıtlar var.